Datum a časDnes je středa, 22.11.2017SvátekSvátek má Cecílie
Přístupy1066433. návštěvník
Důležitá čísla

Tísňové linky

Integrovaný záchr. systém 112
Hasičský záchr. sbor 150
Záchranná služba 155
Policie ČR 158

Městská policie Libochovice

náměstí 5. května 48, Libochovice,
tel. 724 016 458, 606 715 956
email:
skype: mplibochovice

Skype chat, instant message

Policie ČR, OO Radovesice

Radovesice č. p. 5, 410 02  Radovesice
tel: 974 436 741


Hasičský záchranný sbor ÚK

PS Lovosice, Českolipská 1997/11, Litoměřice, tel. 950 425 001
PS Roudnice n. L., Žižkova 729, Roudnice n. L., tel:  950 428 011
SDH Budyně nad Ohří Budyně nad Ohří, Ladova 361, 411 18 tel:
728 088 555

Lékárna U Bílého jednorožce

Dr. Vacka 44, Libochovice, tel. 416 591 293

Lékaři

MUDr. Javůrek - praktický lékař
Čechova 655, Libochovice, tel. 416 591 169
MUDr. Klener - praktický lékař
Riegrova 69, Libochovice, tel. 416 591 334
MUDr. Korousová - dětská lékařka
Čechova 351, Libochovice, tel. 416 591 339

Podřipská nemocnice s poliklinikou

www.pnsp.cz
Kontakt
Město Libochovice
se sídlem:
Městský úřad Libochovice
náměstí 5. května 48
411 17 LIBOCHOVICE
email: .
e-podatelna:
tel.: +420 416 725 830
Sponzoři webu


zde může být i váš baner
Kudy z nudy

Přečetli jsme za vás ...

Úvodem: První let uskutečnili bratři Wrightové se strojem pojmenovaným Flyer I (avšak dnes je známý spíš jako Kitty Hawk) 17. prosince 1903 v Severní Karolíně. Let trval 12 sekund, za nichž stroj uletěl 36 metrů. Stejný princip, který použili bratři Wrightové, se začal používat u všech poté konstruovaných letadel a to až po ta dnešní. Rozdílné je dnes jen použití materiálů a proudových motorů vyna-lezených ve 40. letech 20. století. 


Alberto Santos-Dumont

V Evropě to byl jako první Alberto Santos-Dumont (*20. července 1873, +Cabangu u Palmira). Tento průkopník byl významný letecký konstruktér. Sestrojil první skutečně řiditelnou vzducholoď na světě. Provedl první ověřený let letounu těžšího vzduchu rovněž v Evropě. Své pokusy s letouny prováděl od roku 1905. V roce 1906 provedl s letounem Santos-Dumont 14-bis sérii prvních ověřených letů v Evropě. Kromě toho popsal řadu dalších konstrukcí letadel a dokonce i vrtulníku. Svých patentových práv se však vzdal, a protože ke konci života trpěl duševní chorobou, zničil všechny své plány. Svůj život ukončil sebevraždou.
V Čechách první úspěšný let provedl dne 16. dubna 1910 Jan Kašpar, kdy proletěl dráhu 2 km ve výši 20-25 metrů. Po získání prvních zkušeností s pilotáží složil dne 16. června 1910 pilotní zkoušku před komisí. V roce 1911 vzlétl s nově postaveným letadlem vlastní konstrukce, vybaveným motorem Daimler o výkonu 70 koňských sil. S tímto letadlem plánoval uskutečnění prvního dálkového letu v Čechách. Nejprve si vyzkoušel orientaci při letu na trati Pardubice - Chrudim a zpět, který uskutečnil 30. dubna 1911. Let trval 24 minut a 23 sekund a uskutečnil se ve výši 400 metrů. 
Tolik k dějinám letectví všeobecně. Chtěl bych se s vámi podělit o zjištění, že i náš region nezůstal v tomto oboru nijak pozadu. Abych vás přesvědčil, uvádím doslovný přepis článku uveřejněném v novinách našeho regionu, v „Českém Severu“ dne 29.9.1910:



Aeroplán v Klapém
V posledních letech dodělala se vzduchoplavba netušených úspěchů. Balon ustoupil dynamickým létadlům, čili aeroplánům. Jest tomu teprve čtyři léta, co Santos Dumont ponejprv použil eroplánu, opatřeného koly a vrtulí a proletěl jim jako první v Evropě dráhu 100 metrů. Větší úspěch dodělal se roku 1909 francouzským vzduchoplavcem Ludvíkem Blériotem, který aeroplánem svým přeletěl Canal la Manche ve výšce 80 metrů. Jeho aeroplán jest sestrojen o jedné nosné ploše (monoplán). Takovým aeroplánem provedl vítězné své lety Čech, inženýr Kašpar. Zajímavo jest, že takovýto aeroplán pokusil se sestrojiti krajan náš, pan Karel Říha, sedlář v Klapém. Při řemesle svém zabýval se v cizozemsku aviatikou tak důkladně, že když se vrátil do své rodné obce Klapého, věnoval veškeré prázdné chvíle k tomu, aby sám zřídil dle vzoru Bleriotova aeroplán. Vynaložením svého jmění a neúnavné píle dopracoval se zdárného výsledku. Jeho aeroplán jest 7 metrů široký, a s kormidlem 11 metrů dlouhý. Průměr vrtule s lopatkami činí 3 metry. Váha jeho i s motorem a celým zařízením činí 135 kilo. Za příznivé povětrnosti podnikne pak pan Říha vzlet na zkoušku a později vzlet před širší veřejností. Prozatím uložen jest tento aeroplán v prostraném dvoře pana Šumy, kamž dostavujíce se denně návštěvníci, kteří chválí podnikavost a píli pana Říhy a přejí mu k odvážnému letu mnoho zdaru. Pan Říha vychodil měšťanskou školu v Libochovicích. O výsledcích pokusu páně Říhových podáme svého času zprávu.
„Český Sever“ však další zprávu nepodal, anebo podal, ale patřičný výtisk jsem v archivu nenašel. Tyto noviny v roce 1913 přestaly vycházet.         

ČeTo

Komentáře

Vydání
< Ročník 2017 >
I.II.III.
IV.V.VI.
VII.VIII.IX.
X.XI.XII.
Libochovické noviny
Redakční rada


Šéfredaktor:
Mgr. Josef Krob

Redakční rada:
Mgr. Barbara Bláhová
Tomáš Černý
Pavel Česal
Ing. Milena Ryšavá
Alena Šebková
Stanislav Tlustý 

               

Počasí
Anketa
© 2009 Webdesign by Media Creative s.r.o.
Developed by Smartware s.r.o., Redakční systém MultiCMS
admin | webmail | Intranet |
www.libochovice.cz - Oficiální stránky města Libochovice