Datum a časDnes je sobota, 21.10.2017SvátekSvátek má Brigita

e-podatelna:
tel.: +420 416 725 830
Sponzoři webu

zde může být i váš baner
Kudy z nudy

TJ Sokol Libochovice

Cesta kolem světa 2012

za 5 pět dní - tak s tímto mottem jsme absolvovali letošní ročník sportovního soustředění mladších žáků oddílu florbalu TJ Sokol Libochovice. Potřetí jsme na konci prázdnin pobyli pod Sedlem ve Lhotsku nedaleko Úštěka. První ročník jsme sportovali, hráli si, soutěžili a bavili se v indiánském duchu, druhý rok jsme poznali rytířské časy a všichni byli v závěru pobytu na rytíře pasováni. Ten letošní byl ale něčím nový a to tím, že jsme s sebou měli kola a denně jsme vyjeli na nějakou expedici. Navíc jsme se každé ráno probudili na jiném světadílu.
Nejprve jsme poznávali Evropu výjezdem na „Alpské Sedlo“. Při expedici RAPALPA jsme otestovali svá kola, resp. sebe, co nás celých pět dnů čeká. Pro některé byla delší jízda na kole v terénu prvním zážitkem. A protože jsme se cestou zastavili v „Itálii“, špagety k obědu všem přišly vhod. Příjemným překvapením byla i večerní pizza. Celý večer nám trvala výroba lodí pro „plavbu do Ameriky“.

Druhý úterní americký den jsme zahájili expedicí CONCORDIA. Cyklovýlet do Zubrnic nám zabral téměř celý den. V zubrnickém železničním muzeu jsme si mohli na spoustu předmětů sáhnout a vyzkoušet, jak si v dobách bez počítačů železniční stanice mezi sebou předávaly informace a pokyny.  Na závěr si každý vyzkoušel jízdu na drezíně. Po dobrém obědě v restauraci jsme si zahráli i fotbal na místním hřišti. Pak už nás čekala cesta zpět. A protože jsme cestou tam absolvovali krásně dlouhou jízdu z kopce, nezbývalo než opřít se do šlapek a kopce pěkně vyšlapat. Po návratu a příjemném osvěžení v přírodním koupališti jsme si mohli vyzkoušet naše vyrobená plavidla a otestovat si, kdo byl při výrobě trpělivý nebo kdo naopak udělal konstrukční chybu. Pak nás čekal „americký hamburger“. Takto posilněni jsme se seznámili s dnešním kontinentem, jeho zajímavostmi, jak přírodními tak kulturními, a před večerkou jsme ještě stihli filmotéku.
Následující den jsme se probudili v „Africe“. Dopoledne jsme v turnajích zkoušeli střelby z kuše a hody oštěpem, také se seznámili s africkým kontinentem. Kdo a jak nastudoval atlas a mapu, se projevilo při zeměpisném týmovém kvizu.  Protože nás kola doprovázela celý včerejší den, při dnešní expedici LINPOPO jsme je nechali odpočívat. Jak jinak bychom mohli hledat a plnit úkoly při šipkované. Sladkým pokladem v cíli se každý posilnil. Bylo to potřeba, protože typická africká večeře  placky nás moc nenasytila, ale co se dalo dělat, byli jsme zrovna v chudší části Afriky. Chuť na něco dobrého netrvala dlouho, při filmotéce do nás chleby s marmeládou jen padaly. Výroba sošek woodoo pak umožnila rozvinout fantazii a ukázat výtvarného ducha.
Další, již předposlední den naší cesty kolem světa, jsme se ocitli v „Asii“. Hned po rozcvičce byl zahájen míčový turnaj „samurajských bojovníků“. Každý sbíral body celopobytové hry pro své družstvo. Za soutěže, zvládnutí expedice, úklid a další mimořádné situace mohl každý získat různý počet bodů -písmenek do velké tajenky. Při vyplňování tajenky bylo nutné zapojit i orientaci v prostoru a pomalu každý den se rýsovala jednotlivá slova ukrytá v tajence. Nakonec zvítězili „červení“. Toto vítězství pak bylo ještě odměněno drobnými předměty. Brzy po obědě, asijské rýži jedené hůlkami, začala příprava na expedici PALENQUE. Dohustit kola, vyčistit a namazat řetězy, dát výš sedla, zkontrolovat brzdy a podobné činnosti, to pro některé účastníky bylo novinkou a důležitým ponaučením. „Asijský“ cyklovýlet do Úštěka „přes Himaláje“ se opět vydařil. Neplánovaně jsme navštívili městskou šatlavu, kde jsme si, kromě poznání katovského náčiní a jiných zařízení dřívější doby, každý vlastnoručně vyrazil minci. Posilněni zmrzlinou jsme pak postupně zvládli výjezd do Lhotska.
V podvečer jsme se přesunuli k „sopkám v Japonsku“. Táborák s buřtíky nikdo nevynechal, zvláště když k němu přijeli opět zahrát a zazpívat někteří členové skupiny No Headache. Za zpěvu jsme opět neunaveni (tady mám na mysli dětskou část cestovatelů) uléhali do postelí a těšili se na noční mezi-kontinentální přesun do „polárních oblastí“.
Poslední ráno nás čekalo překvapení - „velké mrazy“, do kterých jsme se „na Antarktidě“ probudili, nám nedovolily jít na rozcvičku. Při snídani jsme kulichy, rukavice a šály neodložili. Pravý polární den a noc jsme sice neprožili, zato po poslední expedici AMUNDSEN jsem se utvrdila, že soustředění dosáhlo svého cíle: zasportovat si, zasoutěžit si, pobavit se a nenásilně se něco dozvědět o jednotlivých světadílech naší planety. Však také ve všech společných prostorech penzionu visely mapy  jednotlivých zemí i celého světa. Poslední společné odpoledne jsme strávili v lese, kde jsme si na lanových cestách vyzkoušeli rovnováhu, pevné ruce a odvahu. Po večeři, kde nechyběla ryba, typická pro tyto oblasti, jsme se vydali na poslední cestu s kolem na střeše auta rodičů - domů.
Týden utekl velmi rychle. Celodenní program, převlékání z kostýmu do kostýmu, ochutnávání jídel typických pro jednotlivé země, ale zejména úspěšná cykloturistika potvrdily celopobytovou soutěžní tajenku, která zněla: NAŠE CESTA KOLEM SVĚTA NEBYL ŽÁDNÝ ŠPÁS, PROTO ZASE DO EVROPY, AMERIKY, AFRIKY A POLÁRNÍCH OBLASTÍ VYDÁME SE ZAS.
Za úspěšnou Cestu kolem světa děkuji ukázněným cyklocestovatelům (nebylo jediné odřené koleno) a ochotným domestikům Honzovi Fictumovi, Janě Buškové a Heleně Břicháčkové.