Datum a časDnes je středa, 22.11.2017SvátekSvátek má Cecílie
Přístupy1066435. návštěvník
Důležitá čísla

Tísňové linky

Integrovaný záchr. systém 112
Hasičský záchr. sbor 150
Záchranná služba 155
Policie ČR 158

Městská policie Libochovice

náměstí 5. května 48, Libochovice,
tel. 724 016 458, 606 715 956
email:
skype: mplibochovice

Skype chat, instant message

Policie ČR, OO Radovesice

Radovesice č. p. 5, 410 02  Radovesice
tel: 974 436 741


Hasičský záchranný sbor ÚK

PS Lovosice, Českolipská 1997/11, Litoměřice, tel. 950 425 001
PS Roudnice n. L., Žižkova 729, Roudnice n. L., tel:  950 428 011
SDH Budyně nad Ohří Budyně nad Ohří, Ladova 361, 411 18 tel:
728 088 555

Lékárna U Bílého jednorožce

Dr. Vacka 44, Libochovice, tel. 416 591 293

Lékaři

MUDr. Javůrek - praktický lékař
Čechova 655, Libochovice, tel. 416 591 169
MUDr. Klener - praktický lékař
Riegrova 69, Libochovice, tel. 416 591 334
MUDr. Korousová - dětská lékařka
Čechova 351, Libochovice, tel. 416 591 339

Podřipská nemocnice s poliklinikou

www.pnsp.cz
Kontakt
Město Libochovice
se sídlem:
Městský úřad Libochovice
náměstí 5. května 48
411 17 LIBOCHOVICE
email: .
e-podatelna:
tel.: +420 416 725 830
Sponzoři webu


zde může být i váš baner
Kudy z nudy

Libochovice včera a dnes

Výtopna ČSD Libochovice
Při příjezdu do Libochovic směrem od Radovesic nelze přehlédnout tuto bývalou výtopnu, protože tvoří nepřehlédnutelnou trosku industriální stavby. Tato výtopna, pod označením Výtopna č. II, byla vybudována se zprovozněním tratě Libochovice - Louny (1902), kdy byla přistavěna k vodárně z roku 1882. Stavba z opuky a cihel sloužila k vyzbrojování lokomotiv vodou pomocí vodárny a rozvodu vody do kolejových jeřábů v kolejišti a současně pomocí opravárenské jámy k údržbě strojů. Původně byla voda čerpána pomocí parního stroje ze studny, která je umístěna přímo pod nádrží, a to samostatným parním strojem nebo i přistavenou lokomotivou. Později, kdy již byla provedena přístavba a zprovozněny tratě Libochovice - Louny a Libochovice - Ječovice (Straškov), parní stroj nahradilo elektrické čerpadlo a posléze vodu ze studny (kvůli tvrdosti vody nevhodné pro parní stroje), nahradilo potrubí přivádějící vodu ze slepého ramene řeky u elektrárny. Vyústění s čerpadlem bylo pod jihovýchodním rohem cukrovaru a potrubí vedlo přes cukrovarské pozemky, kde se původně dělilo na vodu pro cukrovar a na vodu pro výtopny. V přízemí byl dvoupokojový byt s kuchyní a předsíňkou, vedený pod číslem popisným 240, které existuje dodnes. S číslem popisným, jako skoro se vším, co se týkalo této tratě, vznikly také nemalé problémy. Přednosta stanice žádal město o přidělení čísel popisných, město však odmítalo se zdůvodněním, že tyto budovy právně neexistují, protože nebyl oznámen ani počátek, ani ukončení stavby na stavební úřad v Libochovicích. Až na zásah Okresního hejtmana v Roudnici (v roce 1903), byla přidělena dvě čísla popisná (240 - výtopna a 304 - staniční budova). Zde se právě opět v plné míře projevila nechuť Libochovic a hlavně majitele panství ke stavbě této dráhy. 


Bývalá výtopna.

Po zrušení bytu z důvodu zvýšení provozu po roce 1923, kdy došlo ke znárodnění soukromých drah, byl využit tento byt jako nocležny pro vlakový personál. V přízemí vznikla pánská nocležna a v patře z bývalé ubytovny strojvedoucích dámská nocležna, obě s jednoduchým hygienickým zařízením. Na stavbu vodárny a bytu směrem k severu navazovala samotná výtopna. Kuriózní nehoda se stala 1. ledna 1936, kdy zajížděl motorový vůz č. 122 001 do výtopny, ale protože mu selhaly brzdy, prorazil čelní zeď výtopny i se schodištěm. Problémem této stavby, který se táhl až do doby, než výtopna vyhořela, byla žumpa, která bez izolace přímo navazovala na západní stranu přístavby a časem začala vzlínat odpadní voda po zdech a stavba tak měla vždy onen známý odér. 
V roce 1970 došlo k celkové rekonstrukci nocležen, výtopna již se skoro nepoužívala a byla přidělena traťové stanici ke garážování pracovního motorového vozíku MUV 69. Zima v roce 1929/30 byla tak krutá, že mrazy dosáhly až 40 stupňů, vlaky zůstávaly uvízlé na tratích v závějích nebo přimrzaly ve stanicích, zamrzla i vodárna a roztrhaly se vodní jeřáby. Vlaky mívaly i několikahodinová zpoždění. 29. února vlak 3746 z Vraňan zůstal v závějích a přijel teprve druhý den. Přístavba výtopny s nocležnami a vodárnou vyhořela v noci 9.5.1999 a tím skončila éra nočního odpočinku personálu v Libochovicích. Později došlo k zamluvení jednoho pokoje v ubytovně na zámku pro vlakvedoucího. Příčina požáru byla velice jednoduchá. Na nocležně té noci vlakvedoucí, aby si udržela teplo i na dopoledne, odebrala část žhavého popela z kamen a tento popel vysypala místo do popelnice na přilehlou půdičku. Po jejím odchodu došlo k požáru. 
Dnes je tato stavba ostudou Libochovic a i velkým potenciálním nebezpečím pro přilehlou silnici a případné chodce. Celá nádrž totiž drží pouze na čtyřech sloupech, z nichž jeden je komín, a nahoře není zakrytá. Před-pokládám, že je plná vody. Při rozměrech vodárny 4,5 metru na 4,5 metru její obsah je zhruba 85 m3, což už je nějaká váha a sloupky z cihel a kamene jsou již 140 let staré, takže....
Fotografii, kde je objekt ještě v původním stavu, se mi nepodařilo nikde sehnat, byl bych za ni vděčný. Současný stav je každému znám, viz foto.        

ČeTo

Komentáře

Vydání
< Ročník 2017 >
I.II.III.
IV.V.VI.
VII.VIII.IX.
X.XI.XII.
Libochovické noviny
Redakční rada


Šéfredaktor:
Mgr. Josef Krob

Redakční rada:
Mgr. Barbara Bláhová
Tomáš Černý
Pavel Česal
Ing. Milena Ryšavá
Alena Šebková
Stanislav Tlustý 

               

Počasí
Anketa
© 2009 Webdesign by Media Creative s.r.o.
Developed by Smartware s.r.o., Redakční systém MultiCMS
admin | webmail | Intranet |
www.libochovice.cz - Oficiální stránky města Libochovice